مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

امروز در کشورهای غربی جمعه سیاه است . جمعه سیاه اصطلاحی است که در برخی از کشورها رایج شده  و منظور از آن چند روز پایانی ماه نوامبر است . زمانی که مردم برای آغاز سال جدید آماده می شوند . در این روز ها برخی فروشگاه ها و برند ها تخفیفات زیادی برای محصولات خود قرار می دهند و در چند سال اخیر هجوم مردم آمریکا برای خرید این محصولات و درگیری آنها با یکدیگر مورد توجه مردم دنیا قرار گرفته است . این حراجی ها طی سالهای گذشته ده ها کشته و زخمی برجای گذاشته است .
طی یک دهه گذشته ،تخفیف آخر سال، باعث شد که شرکت های بزرگ و نیز برخی خرده فروشان در آمریکا درآمد زیادی کسب کنند اما  در سال 2013 آمارها نشان داد این روند رشد صعودی ندارد لذا فروشگاه ها، سعی کردند فروش اینترنتی خود را افزایش دهند و روزی به نام "دوشنبه آنلاین" به روزهای تخفیف دار آخر سال اضافه شد . این امر باعث شد درآمد شرکت ها و فروشگاه ها در روزهای آخر سال افزایش بیشتری پیدا کند. در سال 2015 افرادی که در آمریکا در روزهای تخفیف دار آخر نوامبر به صورت اینترنتی خرید می کردند از میزان افرادی که به صورت حضور فیزیکی از فروشگاه ها خرید می کردند بیشتر شد . در واقع فضای مجازی توانست موج خرید های آخر سال را افزایش دهد .
طی سالهای اخیر کشورهای مختلف دنیا خصوصا از طریق آنلاین به این موج پیوسته اند .این موج امسال در ایران با تبلیغات سایت بامیلو نمود پیدا کرده است . سایت اینترنتی بامیلو که توسط سرمایه گذاران خارجی در ایران راه اندازی شده امسال با عنوان "حراجمعه" بزرگترین حراجی سال (امروز 3آذر) ، شعبه ای از جمعه سیاه آمریکایی را به راه انداخت . پس از آن سایت های دیگر مانند دیجی کالا با عناوینی مانند "جمعه به خرید" سعی کردند از این قافله عقب نمانند . البته این موج به برخی فروشگاه های بزرگ و هایپرمارکت های تهران نیز کشیده شد .

نفس ایجاد چنین حراجی هایی که انسان قرن جدید را با حرص و ولع به سمت خرید کالاهایی که اغلب به آنها نیاز ندارد می کشاند جای بحث و بررسی دارد . جدای از این بحث ها ، اما سوال اینجاست که جمعه سیاهی که حراج آخرسال در اروپا و آمریکاست ، وسط پاییز در ایران چه می کند ؟ آمارها نشان می دهد بیشترین کالاهای خریداری شده در این حراجی ها (چه در ایران و چه در کشورهای غربی) اغلب اجناس الکترونیکی مانند گوشی و لپ تاپ و تلویزیون است . پس در واقع بیشترین کالایی که در جمعه سیاه ایرانی فروش می رود ، خارجی است . در واقع هماهنگی برگزاری حراجی آخرسال غربی با حراجی وسط سال در ایران می تواند به این دلیل باشد که فروشندگان و در راس آنها بامیلو به جای توجه به نیاز مردم ، به فکر هماهنگی با شرکت های خارجی و فروش بیشتر محصولات آنها هستند . چرا که اگر بزرگترین حراجی بامیلو ، آخر سال شمسی برگزار شود ، امکان هماهنگی با برندهای بزرگ دنیا جهت دریافت تخفیف های بزرگ میسر نمی شود . در واقع اگر این حراجی ، برای پر کردن جیب شرکت های  خارجی است، چرا فروشگاه های آنلاین دیگر ایرانی و هایپرمارکت های تهران در این سیاهچاله جهانی افتاده اند. پیش از این فروشگاه ها در سراسر ایران بزرگترین حراجی های خود را آخر تابستان و آخر زمستان برگزار می کردند اما ممکن است سالهای آینده فضای مجازی این روندها را تغییر دهد .

  • جمعه, ۳ آذر ۱۳۹۶,
  • حاجی هاشمی