مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

یک سال قبل در یادداشتی(دولتِ وب2 ) به این نکته اشاره کردم که تجمعاتی که به وسیله تلگرام حول موضوعات فرهنگی اجتماعی در استان های مختلف کشور برگزار می شود تلاش ضدانقلاب و مقدمه ای برای شناسایی لیدرها و پایگاه های خود میان مردم، برای روز مباداست. تجمع اصفهانی ها در اعتراض به اسید‌پاشی‌، تجمع مردم شهرهای تبریز، ارومیه و اردبیل در اعتراض به برنامه تلویزیونی فیتیله، تجمع مردم شیراز در مقبره کوروش ، تجمع برای سالگرد مرتضی پاشایی در تهران و آبادان نمونه هایی از آن است که طی چند سال اخیر بر بستر تلگرام ایجاد و سازماندهی شد.

اما چند ماهی است که تجمعات فرهنگی، جای خود را به تجمعات با مبادی اقتصادی داده بود . و البته این فضا بهترین فرصت را برای دشمن جهت سوء استفاده سیاسی فراهم کرد. برای حل این مسئله ، علاوه بر رفع مبادی اقتصادی این تجمعات، دولت باید به فکر حل مبادی سیاسی آن نیز باشد. البته برخورد های مقطعی با این موضوع ره به جایی نمی برد .

فتنه 88 حاصل 4 سال بمباران خبری در روزنامه ها و سایت ها علیه دولت وقت بود و خردادماه 88 میوه آن چیده شد، گرچه به دلیل محدود بودن کاربران فیس بوک دامنه این فتنه گسترده نشد . طی 4 سال گذشته صدها کانال و هزاران گروه ضدانقلاب با اعضای چند صد هزار نفری (با پول کثیف عربستان و آمریکا و رژیم صهیونیستی)، مشغول بمباران خبری در سراسر کشور در شهرهای بزرگ و کوچک، علیه نظام بوده اند و دولت با فیلترینگ موقف تلگرام تنها می تواند جلوی برخی از هماهنگی ها را گرفته و به صورت موقت برخی از بنگاه های دروغ پراکنی را متوقف کند. آمدنیوز یکی از صدها کانال ضدانقلاب بود که با التماس وزیر بسته شد و دوباره با پشتیبانی مدیرعامل تگرام فعالیت خود را شروع کرد و البته شورای عالی امنیت ملی با مسدود کردن تلگرام به درستی جلوی ادامه این حقارت را گرفت.

مدیرعامل تلگرام با بیانیه یکشنبه خود و اشاره مستقیم به دشمنی با ایران و تلاش جهت تقویت مخالفان نظام، موضع خود را مشخص کرد . حال باید دید مسئولان جمهوری اسلامی ایران در ادامه این راه با این شبکه اجتماعی و مدیرعامل آن که سابقه ایجاد آشوب در اوکراین را هم در کارنامه خود دارد چطور برخورد می کنند. آیا دوباره به دفاع تمام قد از او ادامه خواهند داد؟

  • سه شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۶,
  • حاجی هاشمی