مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

چندی است برخی از مسئولان کشور با رصد کانال های تلگرامی و اعلام آمار و ارقام از این کانال ها به ارائه تحلیل از وضعیت فعالیت کاربران آن می پردازند. بر این اساس، میزان استفاده مردم از مطالب دینی و ضد دینی، اخلاقی و غیر اخلاقی ، اقتصادی ، سیاسی و ... حتی میزان اشتغالزایی این شبکه اجتماعی نیز تخمین زده شده و برای مسئولان در رده های مختلف معیار تصمیم گیری ایجاد می کنند.

شبکه اجتماعی یک ابزار برمبنای WEb2 است . در وب1 ارتباطات یکطرفه از سوی فرستنده به گیرنده انجام می شود. در وب2 ارتباطات دوطرفه بین فرستنده و گیرنده انجام می شود. این الفبای مورد نیاز برای مواجهه با شبکه های اجتماعی است...

پایه اصلی یک شبکه اجتماعی بخش وب دو آن است که در واقع قسمت زیر آب یک کوه عظیم و در واقع معدن بزرگی از اطلاعات حیاتی از جامعه است که فقط توسط مدیران شبکه قابل دسترسی است . امروزه فیس بوک با ارائه دسترسی به برخی شرکت های PR به این معدن حیاتی توانسته چرخه اقتصادی عظیمی برای خود طراحی کند که تقریبا تمام ارزش مالی فیس بوک به آن وابسته است .

در واقع بخش اندکی از تعاملات اجتماعی مردم در قسمت آشکار شبکه های اجتماعی انجام می شود و بیش از 80 درصد اطلاعات شبکه های اجتماعی در بخش نهان آن است . یک پژوهش علمی که در سال 2011 انجام شده نشان می دهد کاربران شبکه های اجتماعی علاقه ای به انتشار عمومی اطلاعات خود ندارند و مطالبشان را بیشتر با دوستان و نیز دوستانِ دوستانشان به اشتراک می گذارند . این مطالعه با مقایسه اطلاعات سال 2009 و 2011 نشان می دهد کاربران به محدود کردن دایره انتشار اطلاعاتشان علاقه بیشتری پیدا کرده اند. 

تگرام یک شبکه اجتماعی است که بخش کانال های آن از نوع وب یک، و بخش گروه های عمومی و خصوصی و نیز چت های دوطرفه در آن از نوع وب دو است . هم اکنون مسئولان کشور با مشغول شدن به قسمت وب یکی و آشکار و بیرون از آب این کوه اطلاعاتی، تحلیل های سطحی ارائه داده و تصمیم گیری های حیاتی برای کشور انجام می دهند .

ارائه اطلاعات غلط یا ناقص باعث ایجاد خطای محاسباتی می شود که می تواند آینده کشور را با خطر مواجه کند.

  • جمعه, ۸ دی ۱۳۹۶,
  • حاجی هاشمی