مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

سریال کیمیا از آن سریال هایی است که کارگردانش دقیقا می دانسته با چه کسی کار دارد . کیمیا از یک خانواده نظامی ارتشی زمان محمدرضا شاه شروع می شود . خانواده ای کاملا خاکستری . پدر ارتشی ، دختر دانشجوی یک آکادمی آمریکایی در خرمشهر ، مادر و برادرهایی ساده ، یک دایی کارخانه دار کرواتی و یک دایی خرمشهری و مذهبی . پسرعمه کیمیا جزء گروه های چپ انقلابی است . همسر قبلی زن دایی کیمیا ساواکی است و پسر دایی که همسر کیمیا می شود از همان پدرساواکی متولد شده و بزرگ می شود .

با چینش کاراکترهای کیمیا در طیف های سفید و خاکستری و سیاه مشخص می شود اکثر نقش های اصلی در طیف خاکستری طراحی شده اند . افرادی که در این طیف قرار دارند تحت تاثیر قشر سیاه و سفید قرار می گیرند و هرگاه به سمت افراد سیاه متمایل می شوند وارد خسران و هرگاه تحت تاثیر افراد سفید قرار می گیرند به صلاح می رسند.

کیمیا و خانواده اش از ابتدا قهرمان نبوده اند. خانواده ای خاکستری که با دوری از افراد طیف سیاه و نزدیک شدن به افراد طیف سفید، خود، تبدیل به افراد سفید شدند. مدلی که در فیلم ها و سریال های ایرانی کمتر دیده می شود اما در سریال های غربی تبدیل به سنت شده است . نشان دادن افراد طیف خاکستری به تنهایی کافی نیست . حتی نشان داده طیف خاکستری که سفید یا سیاه می شود نیز نمی تواند راهگشا باشد . 

نشان دادن طیف خاکستری و انتخاب نقش های اصلی در این طیف، زمانی به روایت درست و ارزشی کمک می کند که  داستان، تولی و تبری قشر خاکستری در تقابل با قشر سفید و سیاه  و اصولا در تقابل با حق و باطل را به تصویر بکشد . 

در راهبرد جذب حداکثری توجه به سمت قشر خاکستری معطوف می شود .قشر خاکستری از طیف نزدیک به سیاه تا طیف نزدیک به سفید و اتفاقا تجمع شخصیت های خاسکتری در سریال کیمیا در نقاط خاکستری های سیاه است .  در سریال کیمیا خاکستری هایی از طیف خارج نشین هایی مانند شهریار ، آرش ، صراف و... از ضد انقلاب هایی مانند مشفق جدا می شوند و خودی فرض می شوند ، و منتقدان نظام جمهوری اسلامی ایران مانند همسایه قدیمی کیمیا نیز در دایره خودی ها قرار می گیرند و فیلم نشان می دهد این افراد به دلیل شرایط پیش آمده در این وضعیت قرار گرفته اند .

در کیمیا ، خاکستری های سفید راحت تر به محدوده سفید نقل مکان می کنند اما خاکستری های سیاه در تکاپوی جدا شدن از قشر سیاه نشان داده می شوند که گاه مانند فرزانه درجا می زنند ، گاه مثل محبوبه ناکام می مانند و گاه مانند شهریار و رها به حقیقت دست پیدا می کنند.

قطعا مهمترین چالش جمهوری اسلامی ایران با غرب و شرق در طیف خاکستری اتفاق می افتد . اصولا این چالش تا زمان ظهور منجی (عج) به تکامل می رسد و افراد کم کم از طیف خاکستری خارج شده و وارد طیف مشکی و یا سفید می شوند تا جایی که تمام کفر در برابر تمام اسلام قرار خواهد گرفت.


  • دوشنبه, ۵ بهمن ۱۳۹۴,
  • حاجی هاشمی