مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

سالهاست اندیشمندان و متخصصان صنایع مختلف در ایران ، کشور هند را به دلیل رشد بالای آن در حوزه IT می ستایند . کشور هند طی دو دهه اخیر در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات توسعه خوبی پیدا کرده و صادرات خود را به 38 برابر قبل رساند. امروزه شرکت های آی تی هندی تنه به تنه ی شرکت های غربی می زنند و بخش مهمی از صنعت فناوری اطلاعات جهان به این شرکت ها وابسته شده است .

قدرت بالای شرکت های هندی در زمینه نرم افزار موضوع جدید نیست و بسیاری از کارشناسان در سراسر دنیا به تجزیه و تحلیل چرایی و چگونگی این موضوع پرداخته اند. اما مسئله مهمی که بدان توجه نشده است جایگذاری این شرکت ها در مهندسی بخش های مختلف صنعت فناوری اطلاعات جهان است .

 

کشورهای غربی خصوصا آمریکا مبدع و پیش برنده صنایع مختلف حوزه فضای مجازی هستند و در لبه این تکنولوژی ها حرکت می کنند. این کشور ها طی سالهای گذشته با بحران جدیدی مواجه شدند . آنها تبدیل به غول های تکنولوژی و مدیران ارشد صنعت شده بودند و می بایست کارگران دون پایه ای کارهای سطح پایین آن ها را انجام می دادند. توسعه نرم افزارها اینقدر پیچیده و بزرگ شده بود که آن ها فقط فرصت مدیریت پروژه ها داشتند و افرادی باید ذیل این پروژه ها کدنویسی و Develope آنها را انجام می دادند. 

از این رو چین و هند به دلیل نیروی انسانی ارزان و زیاد و نیز آشنایی آنها با زبان انگلیسی بهترین گزینه بودند . به همین دلیل این دو کشور مقصد پرواز مدیران آمریکایی شد . 

امروز صنعت نرم افزار  ، یک چهارم صادرات هند را به خود اختصاص داده گرچه این صنعت برای خود هندی ها کاربردی ندارد و بیش از دو سوم صنعت نرم افزار هند صادر می شود . اما مقصد این صادرات کجاست . جالب است بدانید بیش از نیمی از صادرات نرم افزار هند به آمریکای شمالی است . 

امروز ، صنعت نرم افزار هند بیش از آنکه برای هندوستان کار کند برای آمریکا کار می کند . عمده صنعت نرم افزار در هند ، در بخش خدمات نرم افزاری است . یعنی توسعه نرم افزارهای خارجی ها ، پشتیبانی نرم افزارهای تولید شده ، آموزش نرم افزار و... . صادرات نرم افزاری هند به صورت محصولات مستقل نیست بلکه به صورت جزئی از هر محصولات نرم افزاری است که این سو و آن سوی دنیا تولید می شود .بررسی فعالیت بزرگترین شرکت های فناوری اطلاعات هند مانند TCS،Infosys ،Wipro ،HCL Tech،Tech Mahindra و... نشان می دهد تمامی این شرکت ها در بخش های خدمات تحقیق و توسعه ، خدمات مشاوره IT ، خدمات تعمیر و خدمات bpo  -برون سپاری خدمات تجاری-  فعالیت می کنند . هندی ها امروز خدمات برون سپاری شرکت های غربی مانند آی بی ام ، مایکروسافت ، اینتل ، اوراکل ، گوگل و ... را انجام می دهند .

هندی ها  اکنون متاسفانه کد نویسان و توسعه دهندگان نرم افزارهای آمریکایی و در واقع کارگران استعمار مجازی آمریکا شده اند . آمریکا بر لبه تکنولوژی حرکت می کند مسیر تمدن را تعیین می کند و البته به کارگرانی هم نیاز دارد .
ارائه خدمات تعمیر و مشاوره و تحقیق و پشتیبانی به معنای ایجاد صنعت در  هیچ حوزه ای نیست . اگر کشوری می خواهد در یک صنعت پیشرفت کند باید تولید علم داشته باشد آن هم در بخش نرم افزاری و فکر افزاری.    

 در تقابل ایدئولوژی ها ، وقتی کشوری در پی ایجاد تمدنی نوین باشد در صنایع استراتژیک و نرم نباید و نمی تواند کارگر و یا حتی مقلد تمدن های دیگر باشد .

منابع

www.moneycontrol.com

www.nasscom.in

www.oecd.org

 

  • جمعه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵,
  • حاجی هاشمی