مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

در دوران پسابرجام ، دولت تصمیم گرفته است ارتباط بیشتری با کشورهای غربی برقرار کند .این برقراری ارتباط تا کنون منجر به سود یک طرفه برای چندین شرکت غربی طی جلسات و قرارداد هایی محدود و کوتاه مدت شده است . اما طی یک سال آینده این تعامل، از چند قرارداد محدود با چند شرکت محدود خارج خواهد شد و به سطح وسیعی خواهد رسید . در واقع دولت با برگزاری همایش هایی مانند ایران کانکت (و چند همایش دیگر از این دست که در آینده نزدیک برگزار می شود ) به دنبال ایجاد فضای B2B برای اتصال مستقیم شرکت های خارجی با داخلی خواهد بود . 

دو نکته مهم در سایت این همایش به چشم می خورد که باعث می شود جایگاه تحریم های باقی مانده محکم شود: یکی عدم اجازه حضور افراد تحریم شده به همایش( که این شرط با اعتراض نمایندگان مجلس برداشته شد) و دیگری موضوع اصلی همایش یعنی "چگونه نظام تحریم های باقی مانده را نقض نکنیم" . اما خارج از حواشی این روزهای همایش که به بحث تصدی گری یک شرکت انگلیسی برای همایش ایران کانکت ، یا عدم اجازه شرکت افراد تحریم شده در همایش یا سخنرانی اعضای سفارت انگلیس و ... می پردازند، نکته اساسی و مغفول این است که نتیجه نهایی و عایدی چنین همایش هایی برای کشور چه خواهد بود .

هم اکنون بخش اعظمی از زیرساخت فضای مجازی کشور از تجهیزات وارداتی تامین می شود و البته چنین همایش هایی برای فعالان سخت افزار و نرم افزار خارجی در حوزه زیر ساخت، فضای جدید را فراهم نخواهد کرد . اما بخش مهمتر، محتوا و سرویس هایی است که بر روی این زیرساخت ها قرار می گیرد (به عنوان مثال در کنار توسعه خدمات باند پهن و همراه و زیرساخت یکی از مهمترین ترین موضوعات این همایش، خدمات ارائه محتوا ، IPTV،OTT و نیز استارتاپ هاست ) . متاسفانه امروز در بسیاری از حوزه های فضای مجازی -در عین وجود متخصصان و نخبگان و جوانان فعال در تولید محتوا (اعم از بازی و اپلیکیشن و...)- بستر توزیعی مناسب و سرویس های به روز برای ارائه خدمات  در کشور وجود ندارد . کشور ما امروز در حوزه تولید محتوا توانمند است اما در حوزه نشر و توزیع و انتشار با ضعف های جدی مواجه هستیم . بنابراین ورود ناشران قوی به بازار ایران در نهایت منجر به یکی گزینه های زیر خواهد شد :

- ناشران و تولید کنندگان خارجی، با شناخت دقیق بازار داخلی ، محتوایی متناسب با نیاز مردم به زبان فارسی تولید و با تبلیغات دقیق و درست، بازار را در دست می گیرند .

- ناشران خارجی به تولید کنندگان داخلی سفارش محصول خواهند داد و علاوه بر بازار ، تولید کنندگان داخلی نیز در اختیار آنان قرار خواهند گرفت.

 در این صورت در حالتیکه گزینه های فوق رخ دهد ، تولید کنندگان داخلی ( که اکنون وجود داشته و توانمند هستند) یا توان فعالیت نخواهند داشت یا در پازل طراحی شده توسط کشورهای خارجی فعالیت خواهند نمود . یکی از راهکارهایی که می تواند جلوی چنین اتفاقی را بگیرد این است که ناشران و تولید کنندگان خارجی تنها از طریق ناشران داخلی توانایی فعالیت در کشور را داشته باشند .در این صورت می توان امید داشت که تولید و نشر محتوا در داخل کشور مطابق با فرهگ بومی شکل بگیرد و اطلاعات نیز در داخل مدیریت شود .

مراسم افتتاح دفتر شرکت فرانسوی اورنج در تونس

تصویر مراسم راه اندازی دفتر تولید محتوای شرکت فرانسوی orange (یکی از حامیان همایش ایران کانکت) در تونس

  • سه شنبه, ۲ شهریور ۱۳۹۵,
  • حاجی هاشمی