مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

طبق دسته بندی های رایج، وب ( و کلا مدیا و رسانه ها) در حال گذار از نسخه 1 به 5 هستند . در وب 1 کاربر منفعل است و ارتباطات یک طرفه هستند . در این قسمت کاربران بیشتر خواننده هستند مانند خواندن سایت ، دیدن ویدئو و ... و اگر ارتباطی هم برقرار می شود یک طرفه است مانند نوشتن ایمیل ، به روز رسانی سایت و ...

اما در وب 2 ارتباطات 2 طرفه است . در اینجا کاربران نویسنده هستند و مدیران سایت، تجمیع کننده مطالب و اطلاعات . مانند نوشتن در یک شبکه اجتماعی ، در یک ویکی ، انتشار ویدئو یا عکس در یک سایت اشتراک گذاری و ... (گرچه بشر اکنون وب 3 را پشت سر گذاشته و وارد وب 4 می شود ).

همانطور که اشاره شد، امروز، کاربران وظیفه تدوین و انتشار محتوا و اطلاعات در فضای مجازی را بر عهده گرفته اند . این نه تنها برای مدیران سایت ها یک فرصت به شمار می رود (چنانچه مدیران یوتیوب و فیس بوک و ویکی پدیا دیگر نگران تولید محتوا نیستند بلکه نگران مدیریت و هدایت و تجمیع و برجسته سازی کاربران و محتوا ها هستند ، برعکس کشور ما که همه نهادها به دنبال تولید محتوا هستند) بلکه برای مدیران نهادهای فرهنگی ، سیاسی و امنیتی نیز یک فرصت است .

کاربران امروز خودشان اطلاعات تولید می کنند ، پس چه بهتر که خودشان نیز اطلاعاتشان را دسته بندی کنند . این یعنی دیگر اندروید لازم نیست حجم زیادی از اطلاعات خام را از میلیاردها انسان، از درون انبوه فایل های ذخیره شده در گوشی ها ( که حتی خود کاربر هم نمی داند دسته بندی شان چیست ) تحلیل و ارسال و در واقع جاسوسی کند ، بلکه کاربر، خودش، با میل و علاقه ، تصاویرش را به صورت دسته بندی شده و تگ گذاری شده و با اعلام جزئیات در مورد افراد داخل تصویر ، مکان تصویر و ... درون شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام قرار می دهد یا اینکه ارتباطاتش با افراد را به صورت مشخص و اینکه کدام افراد فامیل ، کدام دوست و .. هستند و اینکه با این افراد در چه وضعیتی قرار دارد در شبکه هایی مانند فیس بوک قرار می دهد . در واقع سرویس هایی مانند اندروید و گوگل مپ و ...  زیرساخت هایی برای فیس بوک و اینستاگرام و...  برای تجمیع و دسته بندی اطلاعات توسط کاربران خواهند بود .

بنابراین در وب 2 کار مدیران سایت ها( ونیز مدیران نهادهای فرهنگی و امنیتی و...) نه تنها برای تولید محتوا بلکه برای دسته بندی محتوا و اطلاعات نیز ساده تر شده است .

  • سه شنبه, ۹ شهریور ۱۳۹۵,
  • حاجی هاشمی