مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

دوره کشاورزی ، نفت ، صنایع سنگین و حتی فناوری هایی مانند هسته ای در حال افول است و بشر در حال ورود به عصر فضای مجازی است . اطلاعات ، بخش اصلی فضای مجازی و نیز عنصر اساسی عصر حاضر است .در این دوران بیگ دیتا نقش اصلی را بازی خواهد کرد. دیتا مانند نفت خام است که فروش آن ها منابع سرشاری را عاید کشورها خواهد کرد . اما عصر کنونی دورانی است که این دیتا و اطلاعات، توسط کشورهای خریدار، با پول خریداری نمی شوند، بلکه با قوانین و مقررات به صورت رسمی، و با جذابیت در سرویس ها به صورت غیر رسمی، این داده ها را به صورت رایگان از کشور خارج می کنند .

گام بعد از ذخیره سازی ، کاوش تجزیه و تحلیل این اطلاعات است . بررسی فناوری های در حال رشد فضای مجازی در گزارش سال 2010 گارتنر نشان می دهد که 10 درصد این فناوری ها (مانند Predictive analytics، Video Analytics،  social analytics،  sentiment analysis  ،  speech analytics،  text analytics)  مربوط به تحلیل اطلاعات است . جالب اینجاست که در گزارش سال 2015 گارتنر، این فناوری ها منسوخ شده اند و فناوری هایی وارد عرصه رشد شده اند که با این اطلاعات تحلیل شده ، فراتحلیل ارائه می دهند، هوش مصنوعی را کامل تر می کنند و رابط بین هوش مصنوعی با انسان را طراحی می کنند . 

در این فضا ، که فناوری ها به سرعت در حال رشد و جایگزینی هستند ، در ایران هنوز برای مسیریابی اطلاعات چاره ای اندیشیده نشده است چه برسد به حفاظت ، ذخیره ، تحلیل و فراتحلیل اطلاعات (چنانچه اخیرا شبکه ملی اطلاعات در فاز مسیریابی اطلاعات داخلی و خارجی برای بار چندم افتتاح شد). در کشور از سویی حفاظت و ذخیره و تحلیل اطلاعات و ارائه سرویس و خدمات امن و سریع و با کیفیت به ادارات و مردم ،  "سرک کشیدن به حساب های مردم " خوانده می شود و از سوی دیگر، اطلاعات کشور در قالب نرم افزارهایی تحت قرارداد FATF به ثمن بخس به صورت رایگان در اختیار بیگانگان قرار می گیرد .

همانطور که ذکر شد در عصر اطلاعات کشورها علاوه بر پردازش اطلاعاتِ مردم تحت حاکمیت خود ، به دنبال اطلاعات سرزمین های دیگر نیز می روند و برای دریافت آن اطلاعات، موشک هوا می کنند، با این توصیف در آینده در صورت عدم توجه به اطلاعات به عنوان یک کالای استراتژیک ، نه تنها در عرصه فضای مجازی بلکه در عرصه های اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی آسیب های جدی متوجه کشور خواهد شد .

  • يكشنبه, ۲۱ شهریور ۱۳۹۵,
  • حاجی هاشمی