مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

تحرکات فرهنگی و سیاسی (و یا ضد فرهنگی و ضد امنیتی) دولت اصلاحات به دلیل همزمانی با ورود اینترنت به کشور و  گسترش وب 1 (به معنای ارتباطات یک طرفه) ، متناسب با همین ظرفیت طراحی شده بود . بدین معنا که تحرکات ضد فرهنگی توسط مسئول و غیر مسئول  و مستقیم و غیرمستقیم در رسانه ها بازتاب پیدا کرده و پروژه هایی از قبیل قبح شکنی در ادامه آن پیگیری می شد . حتی دولت دکتر احمدی نژاد نیز در لایه وب 1 و مدیا 1 فعالیت می کرد ، مثال آن ماجرای ویژه نامه خاتون بود که در جریان آن لیدر جریان انحرافی گفته بود : ما پیام خود را به قشر خاکستری منتقل کردیم. (+)

دولت دکتر روحانی گسترش وب 2 را در دستور کار قرار داد و با عدم مقابله با شبکه های اجتماعی غربی، راه را برای ورود بیش از نیمی از جمعیت کشور به این شبکه ها باز کرد .(+)دولت در ابتدای فعالیت تلاش بسیاری برای رفع فیلتر فیس بوک و توئیتر انجام داد (+) اما با گسترش وایبر و لاین و وی چت و تلگرام در کشور به اهداف خود رسید و تا حدی دست از پیگیری رفع فیلتر آن سایت ها برداشت .

همانطور که عرض شد ، دولت اعتدال ، شعارهای آزادی بیان دولت اصلاحات را ، در قالب استفاده از شبکه های اجتماعی مطرح می کند چنانچه دکتر روحانی بارها وجود شبکه های اجتماعی را عامل ایجاد آزادی بیان و حاکم کردن اراده مردم دانسته است (+) . تفاوت این دوره با دوره های قبل این است که،  حالا دولت مجبور نیست برای هر صحبتی که در هر سایت یا نشریه ای می شود هزینه های سیاسی پرداخت کند ،  تنها کافی است بنشیند (اگر خود عامل انتشار نباشد) و نظاره گر تحرکات فضای مجازی باشد .

بدیهی است ، بعد از کور شدن چشم فتنه 88 ، تا سالها کسی منتظر اقدام سیاسی توسط جمعیت هایی از میان مردم نخواهد بود ، اما مشاهده می شود پس از گسترش شبکه های اجتماعی که از سال 92 به بعد شروع شد ، اقدامات ضد فرهنگی گسترده ای با شروع از فضای مجازی و کشیده شدن به فضای حقیقی در کشور در حال رخ دادن است . تحرکاتی که از مراسم دفن مرتضی پاشایی شروع شد ، با ماجرای اسید پاشی زنجیره ای اصفهان ، توهین به آذری زبانها در برنامه فیتیله ها، ماجرای سعید طوسی ، تظاهرات در مقبره کوروش در پاسارگاد و... ادامه پیدا کرد . تمامی تحرکات سه سال اخیر در فضای مجازی ضد فرهنگی است و عامل آن نیز در ظاهر مردم هستند . دولت نیز فقط نظاره گر است . چون به قول ریاست محترم دولت اراده مردم در کشور حاکم شده است و آزادی بیان ایجاد شده است .

این وضعیت را مقایسه کنید با وضعیت کشورهایی مانند آمریکا که دولت ، مدیریت این شبکه ها را بر عهده دارد و در عین حال نیز به شدت با فناوری های مختلف اعم از اقناعی و ماینینگی و ... با هر گونه تحرک ضد دولتی برخورد می کند حتی رئیس جمهور در بالاترین سطح ، پاتریوت اکت و قوانینی از این دست را ابلاغ می کند تا به طور رسمی به شبکه های اجتماعی نظارت داشته باشد .

در مجموع گرچه دولت فضای رسانه ای غربی را برای تحقق آزادی در ایران باز گذاشته است اما باید بداند دیری نخواهد پایید که اقدامات ضد فرهنگی عناصر ضد انقلاب در این شبکه ها و نوشتن آن پای مردم ، تبدیل به اقدامات ضد امنیتی و ضد سیاسی خواهد شد و آن وقت دیگر برای برخورد با عوامل این اقدامات دیر خواهد بود ، چرا که ضد انقلاب در این مدت توانسته پایگاه های خود را پیدا کند.

  • چهارشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۵,
  • حاجی هاشمی