مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

شب نامه ، فیلم مستند بسیار جالبی است که اخیرا منتشر شده و نشان می دهد چگونه شرکت هایی که اطلاعات و دیتای مردم ایران را نگه داری می کنند (مانند همین مجموعه هایی که واسطه خرید اینترنتی یا پیامکی مردم شده اند ) می توانند اطلاعات شخصی مردم را تحلیل کرده و به تعبیری"فرادزدی یا فراجاسوسی" انجام دهند و این اطلاعات را در اختیار ایالات متحده آمریکا یا هر جای دیگر قرار دهند  .  جالب است ! سیامک نمازی سال 1379 فراتحلیل های شرکت ایرانی خود را از پیامک هایی که مردم در آن زمان با یکدیگر رد و بدل می کردند ، برداشت ، به آمریکا رفت، و در سخنرانی خود، نتایج مجلش ششم را با توجه به تحلیل افکار عمومی مردم پیش بینی کرد .

چیزی در حدود 16 سال قبل ! زمانی که ابزارهای تحلیل داده به قدرت امروز نبودند ، زمانی که نفوذ خط تلفن همراه به اندازه امروز نبود ، زمانی که مردم همه مکالمات روزانه و ارتباطات اجتماعی خود را به فضای پیام کوتاه منتقل نکرده بودند ... فقط با تحلیل SMS  های مردم آن هم یک شرکت کوچک "داخلی" ، به راحتی از مردم جاسوسی می کرد . حالا امروز توی اینترنت و سرویس هایی مانند گوگل و فیس بوک و تلگرام و اندروید و ... چه می گذرد ...

سال 1378 مشترکان تلفن همراه در ایران چیزی کمتر از 500 هزار نفر بودند (+) اما هم اکنون طبق برخی آمار بین 20 تا 40 میلیون نفر (+) در ایران از نرم افزار خارجی تلگرام استفاده می کنند . و مدیران تلگرام دل مسئولان کشور را به مسدود کردن چند کانال خوش کرده اند . (+)

  • جمعه, ۸ بهمن ۱۳۹۵,
  • حاجی هاشمی