مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

انتخاب ترامپ از جعبه سیاه فیس بوک

چهارشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۵,

چند ماه قبل و در بحبوحه انتخابات آمریکا ، اکثر رسانه های جمعی این کشور به نفع کلینتون تبلیغ کرده اند اما افکار عمومی به سمت ترامپ متمایل شد . بعد از آن زمزمه احتمال تاثیرگذاری فیس بوک بر انتخابات آمریکا پیچید و کارشناسان احتمال دادند اخبار دروغی که علیه کلینتون و به نفع ترامپ در این شبکه اجتماعی منتشر شده توانسته افکار عمومی را به دست بگیرد . بعد از انتخابات، اوباما دستور داد رئیس فیس بوک سازوکاری برای جداشدن اخبار معتبر و نامعتبر در این شبکه اجتماعی طراحی کند . 

دست پژوهش گران از اطلاعات و محتوای این شبکه اجتماعی خالی است و نمی توانند در رابطه با تحولات اخیر تحقیق کنند . پژوهش گران فقط به دیتاهای آشکار شبکه های اجتماعی مانند صفحات عمومی دسترسی دارند و هرگز به متن گفتگو ها و صفحات خصوصی دسترسی ندارند . اخیرا پژوهشی بر روی 20 خبر دروغین و 20 خبر درست در رابطه با انتخابات 2016 آمریکا که در فیس بوک منتشر شده است انجام شده که نشان می دهد سه ماه مانده به انتخابات اخبار واقعی( وبه نفع کلینتون) بیشتر دیده شده و هرچه به انتخابات نزدیک تر می شویم اخبار غیرواقعی( به نفع ترامپ) بیشتر دیده شده است .

گرچه مدیران این شبکه اجتماعی اعلام کرده اند که این پژوهش نتایج دقیقی را نشان نمی دهد چرا که تمرکز بر اخبار پر بازدید، تصویر مخدوشی از آنچه کاربران معمولی فیس بوک دیده اند، نشان می دهد . آنها اعلام کرده اند که یک دنباله طولانی از رویدادها در فیس بوک وجود دارد . یک موضوعی که زیاد دیده شده ممکن است بحث های بسیاری را به دنبال خود داشته باشد که شما فقط یک بخش کوچک آن را دیده اید .

یعنی در واقع ممکن است شما ببینید یک خبر دروغین درمیان اخبار پربازدید قرار گرفته اما نمی دانید درون چت ها و صفحات کاربران در رابطه با این خبر و کش و قوس ها و بحث هایی که پیرامون آن صورت گرفته چه گذشته است . یعنی مثلا شاید یک خبر جعلی بازدید زیاده داشته باشد ، اما درون بحث ها ، کاربران دارند درباره دروغ بودن آن صحبت می کنند .

بعد از انتخابات آمریکا در یادداشتی به این موضوع اشاره کردم که مدیران شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک به نوعی علم ارتباطات را خصوصی کرده اند و فقط به برخی مراکز امنیتی و نظامی مشاوره می دهند . متاسفانه بعد از گذشت چند ماه از انتخابات آمریکا هنوز هیچ کس نمی داند درون فیس بوک چه گذشته و مدیران فیس بوک نیز فقط تکذیب می کنند و هیچ اطلاعاتی را بروز نمی دهند.

این  وضعیت آمریکا و فیس و بوک است . فکر می کنم لازم نیست در رابطه با وضعیت ایران و تلگرام سخنی بگویم .

  • چهارشنبه, ۲۰ بهمن ۱۳۹۵,
  • حاجی هاشمی