مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

فضای مجازی هرچه جلوتر می رود چالش های جدیدی برای زندگی انسان ها ایجاد می کند، چالش هایی که بخشی از آن به ماهیت این فناوری بر می گردد و بخشی دیگر به نحوه استفاده از آن که البته برای رفع این چالش ها می توان تدابیری اندیشید.

یکی از این فناوری ها تاکسی اینترنتی است. نمونه جالب این تاکسی اینترنتی ها سرویس آمریکایی اوبرUber است که کار خود را سال 2009 آغاز کرد و هم اکنون در 66 کشور و 545 شهر فعالیت می‌کند. با گسترش فعالیت اوبر در آمریکا و چند کشور دیگر، چالش های اخلاقی امنیتی و اقتصادی این نرم افزار بروز پیدا کرد .

چالش اقتصادی ، کاهش درآمد رانندگان تاکسی بود که این امر باعث تظاهرات در آمریکا و نیز کشورهای مختلف در اروپا ، آمریکای لاتین ، آفریقای جنوبی و ... شد . همین امر باعث شد در آمریکا در ایالت های مختلف قوانین اقتصادی خاصی برای فعالیت اوبر و امثال آن مانند Lyft، Summon و Sidecar وضع شود در برخی کشورها نیز محدودیت هایی برای این نرم افزار ایجاد شد به‌عنوان مثال دادگاه فرانکفورت به دلیل آسیب زدن به رانندگان محلی این نرم افزار را ممنوع اعلام کرد و اعلام کرد همکاری با این نرم افزار مجازات 6 ماه حبس خواهد داشت.

و اما چالش های اخلاقی اوبر، حاشیه های زیادی در دنیا ایجاد کرد . با گسترش اوبر در آمریکا و چند کشور مختلف، خبرهایی از تجاوز جنسی رانندگان اوبر به مسافران منتشر شد. چندی بعد یکی از کارمندان سابق اوبر تصاویری از سامانه سیستم مدیریت این شرکت منتشر کرد که در آن نشان می‌دهد طی کمتر از 3 سال بیش از 10 هزار شکایت مرتبط با تجاوز در سیستم این شرکت توسط کاربران ثبت شده که نیمی از آن دقیقا کلمه شکایت از تجاوز جنسی راننده است.بعد از این رسوایی ها در آمریکا قوانین سختگیرانه ای برای فعالیت رانندگان تاکسی و احراز هویت آنها وضع شد . خبرگزاری های مختلفی در گرجستان ، انگلستان ، استرالیا و ... از تجاوز رانندگان اوبر به زنان این کشورها خبر دادند . تجاوز راننده اوبر به مسافرخود در هند باعث تظاهرات گسترده در این کشورشد تاجاییکه دولت هند استفاده از این نرم افزار را در سراسر ایالتها ممنوع کرد .

چالش های امنیتی نیز پس از مدتی سر باز کرد . ردیابی شهروندان ، خبرنگاران و افراد سیاسی از جمله مسائلی بود که در رابطه با اوبر مطرح شد تا جاییکه در این رابطه رئیس کمیته امنیت کمیسیون قضایی مجلس سنای آمریکا نامه‌ای هشدار آمیز به رئیس شرکت اوبر ارسال کرد.

اعتراض شرکت‌های تاکسیرانی به قانونی شدن فعالیت اوبر در جلسه شورای شهر مینیاپولیس آمریکا

اما نرم افزارهای مشابه اوبر چند وقتی است در ایران رایج شده است . این موضوع تهدیدات و فرصت های جدیدی را ایجاد کرده که باید به دقت به آنها پرداخته شود . به عنوان مثال چالش هایی که برای تاکسیرانی کشور ایجاد کرده موضوع مهمی است که می بایست درباره آن سیاستگذاری دقیقی صورت بپذیرد.

  • جمعه, ۴ فروردين ۱۳۹۶,
  • حاجی هاشمی