مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

مجاز زی

درباره زندگی در فضای مجازی

همانطور که پیش بینی می شد  دولت یازدهم فعالیت قوی و رشد سریع کاندیداهای رقیب را رصد کرد و خود را به آنها رساند و البته از آنها جلو زد .

1-تعداد اعضای کانال روحانی در کمتر از یک هفته رشد بسیار عجیبی داشته ، این موضوع اگر برای یک کاندیدای جدید رخ داده بود عجیب نبود اما برای رئیس جمهور مستقر که معمولا مردم حرف های او را طی 4 سال قبل شنیده اند عجیب است .

2-یکی از دلایل این رشد عجیب بیان حرف های جدید، شوک آور و ساختار شکن توسط روحانی بود و البته تسلط محتوایی ، قانونی و فنی دولت بر این شبکه اجتماعی ، نیز می تواند باعث جهت دهی افکار در این فضا شده باشد. (نمونه آن برخورد با کانال های ثبت شده در وزارت ارشاد قبل و حین زمان تبلیغات بود که احضار مدیران کانال ها ونیز اجبار به حذف نظرسنجی هایی که رئیسی در آنها اول بود مصادیق بارز آن بود.)

3-انتشار فیلم آژیر سفید جهت ایجاد رعب و وحشت از رقیب ، انتشار فیلمی از سخنرانی سال 88 رهبری و انتساب دادن آن به کاندیداهای فعلی و انتخابات اخیر ، انتشار اخبار دروغین درباره مراسمات و فعالیت های کاندیداهای رقیب و ... در کانال اصلی روحانی(rouhani96ir) مصداق بارز تخریب بود ، در حالیکه این رفتار در کانال کاندیدای رقیب مشاهده نشد. تبلیغ بسیار زیاد روحانی در فضای مجازی نیز بسیار مشهود بود تا جایی که صفحه اصلی آپارات مطالب مهم روحانی و مطالب فرعی دیگر کاندیداها را منتشر می کرد علاوه بر این ، تبلیغات ابتدای کلیپ های آپارت نیز به روحانی اختصاص داشت که این موضوع نشان دهنده هزینه سنگین مالی ستاد روحانی در فضای مجازی است.

4-حضور چند ده میلیون ایرانی ها در تلگرام باعث شد مجموعه های فنی (مانند nlpcontest) با استفاده از هوش مصنوعی و تنها با تحلیل مطالب منتشر شده در 48 هزار کانال تلگرام و 1.5 میلیون پست بتوانند با اختلاف بسیار کم (0.7) نتیجه انتخابات را پیش بینی کنند. اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ کشور رخ داده است.

5-گرچه تسلط دولت یا مراکز پژوهشی بر افکار عمومی و پیش بینی و تاثیرگذاری بر انتخابات ایران با بیشترین دقت و کمترین اختلاف، در صورتی که مورد سوء استفاده قرار نگیرد(مانند شناسایی مناطق پر طرفدار رقیب و ایجاد اختلال در روند برگزاری انتخابات و نرساندن تعرفه به این مناطق) مشکل خاصی ایجاد نمی کند ، اما مشکل اینجاست که این تسلط، قبل از دولت ، برای صاحبان اصلی شبکه اجتماعی تلگرام در خارج از مرزهای ایران حاصل شده ، و باز شدن چشم خارجی ها بر روی تحولات سیاسی داخل کشور می تواند صدمات جبران ناپذیری داشته باشد.

این نمودار نشان می دهد اعضای کانال رئیسی رشد منطقی داشتند تا 26 اردیبهشت که خبر ائتلاف قالیباف با وی منتشر شد . همچنین کانال قالیباف نیز پس از فراخوان وی در مناظره 22 اردیبهشت برای عضویت در کانال تگلرامی اش رشد منطقی و سریعی پیدا کرده بود . اما رشد کانال روحانی بسیار عجیب است ، خصوصا در روزهای اتنهایی ...

  • جمعه, ۵ خرداد ۱۳۹۶,
  • حاجی هاشمی